• 27.04.2024

Протидія колабораціонізму

Запобігання та протидія колабораціонізму – основа національної безпеки

Колабораціонізм (від фр. Collaboration – «співробітництво») – термін сучасного політичного лексикону. У широкому сенсі це співпраця населення або громадян держави з ворогом в інтересах ворога-загарбника на шкоду самій державі чи її союзників і участь у переслідуванні патріотів країни, громадянином якої є колаборант.

За колабораціонізм передбачена кримінальна відповідальність, відповідно до Закону України від 03.03.2022 № 2108-ІХ «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо встановлення кримінальної відповідальності за колабораційну діяльність».

Цим Законом внесено зміни до Кримінального кодексу України, а саме, доповнено статтею 111 – 1, що має назву «Колабораційна діяльність», якою позначається співпраця громадян держави із ворогом для забезпечення інтересів ворога та заподіяння шкоди власній державі.

Згідно із цією статтею, колабораціонізмом уважатимуться такі дії громадян України:

  1. Громадянин України публічно (на мітингах, зборах, в пресі, в мережі Інтернет, тощо) заперечує збройну агресію проти України, окупацію частини території України, закликає до підтримки дій держави-агресора, підтримує збройні формування агресора та його окупаційну адміністрацію, закликає співпрацювати з державою-агресором та її уповноваженими органами, а також до невизнання поширення державного суверенітету України на тимчасово окуповані території України.

Карається позбавленням права обіймати певні посади або займатися певною діяльністю на строк від десяти до п’ятнадцяти років.

  1. Громадянин України добровільно зайняв різного роду посади у незаконних органах влади, створених на тимчасово окупованій території, у тому числі в окупаційній адміністрації держави-агресора, а також брав участь в організації та проведенні незаконних виборів чи референдумів на тимчасово окупованій території або публічно закликав до проведення таких незаконних виборів чи референдумів на тимчасово окупованій території.

Карається позбавленням права обіймати певні посади або займатися певною діяльністю на строк від десяти до п’ятнадцяти років з конфіскацією майна або без такої.

 

  1. Здійснення громадянином України пропаганди в інтересах держави-агресора у будь-яких закладах освіти та сприяння впровадження стандартів освіти держави-агресора у закладах освіти України.

Караються виправними роботами на строк до двох років або арештом на строк до шести місяців, або позбавленням волі на строк до трьох років з позбавленням права обіймати певні посади або займатися певною діяльністю на строк від десяти до п’ятнадцяти років.

  1. Передача матеріальних ресурсів військовим держави-агресора, господарська діяльність у взаємодії з державою-агресором.

Карається штрафом до десяти тисяч неоподатковуваних мінімумів доходів громадян або позбавленням волі на строк від трьох до п’яти років з позбавленням права обіймати певні посади або займатися певною діяльністю на строк від десяти до п’ятнадцяти років та з конфіскацією майна

  1. Організація та проведення заходів політичного характеру, як то з’їзди, збори, мітинги, походи, демонстрації, конференції, круглі столи тощо, для підтримки держави-агресора, а також активна участь у таких заходах.

Карається позбавленням волі на строк від п’яти до десяти років з позбавленням права обіймати певні посади або займатися певною діяльністю на строк від десяти до п’ятнадцяти років та з конфіскацією майна або без такої.

  1. Громадянин України добровільно зайняв посади в створених державою-агресором судових або правоохоронних органах, а також добровільно брав участь незаконних збройних чи воєнізованих формуваннях держави-агресора чи надавав таким формуванням допомогу у веденні бойових дій проти України.

Карається позбавленням волі на строк від десяти до дванадцяти років з позбавленням права обіймати певні посади або займатися певною діяльністю на строк від десяти до п’ятнадцяти років та з конфіскацією майна або без такої.

  1. Під час зайняття посад в незаконних органах створених державою-агресором, вчинив дії або прийняв рішення, що призвели до загибелі людей або настання інших тяжких наслідків.

Карається позбавленням волі на строк від дванадцяти до п’ятнадцяти років з позбавленням права обіймати певні посади або займатися певною діяльністю на строк від десяти до п’ятнадцяти років та з конфіскацією майна або без такої.

 

  1. Вчинення особами, зазначеними у частинах п’ятій – сьомій цієї статті, дій або прийняття рішень, що призвели до загибелі людей або настання інших тяжких наслідків.

Карається позбавленням волі на строк п’ятнадцять років або довічним позбавленням волі, з позбавленням права обіймати певні посади або займатися певною діяльністю на строк від десяти до п’ятнадцяти років та з конфіскацією майна або без такої.

 

Рекомендований алгоритм проведення роботи з протидії колабораціонізму:

  1. Збір наступної інформації:
  • дані про особу-колаборанта (ПІБ, посада), її місцезнаходження чи перебування, рід занять, контактний номер телефону, профілі у соціальних мережах тощо;
  • опис фактів, що свідчать про сприяння ворогу;
  • посилання на джерела, в яких зафіксовано такі факти;
  •  наявні докази (листування, фото, відео тощо).
  1. Аналіз акаунтів працівників у соціальних мережах (наявність публікацій, які відкрито підтримують російську федерацію, проросійські коментарі та водночас критичні до України, у тому числі заперечення збройної агресії російської федерації) проросійські погляди працівника, у тому числі під особистого спілкування між колегами).
  2. Постійний зв’язок із працівниками, які опинились на тимчасово окупованих територіях, ведення обліку інформації про таких осіб (у тому числі, чи відомо про те, що працівники контактували з представниками окупаційної адміністрації та чи контактують вони з керівництвом свого органу, у якому працюють; чи виявили працівники бажання працювати з окупаційною адміністрацією; чим наразі працівники займаються).
  3. Аналіз місцевих телеграм-каналів та місцевих новин.
  4. Постійне підтримання зв’язку з місцевим населенням, за принципом «бути в курсі подій», що відбуваються на території адміністративно-територіальних одиниць, на які розповсюджується юрисдикція органу. Це здебільшого буде актуально для уповноважених осіб військово-цивільних адміністрацій, органів місцевого самоврядування, хоча також може використовуватися і територіальним органами ЦОВВ.
  5. Отримання від підприємств, установ та організацій, їх посадових осіб, із якими орган взаємодіє під час реалізації визначеної законодавством компетенції інформації, яка може вказувати на ознаки колабораційної діяльності, у тому числі передачу матеріальних ресурсів незаконним збройним чи воєнізованим формуванням, та/або провадження господарської діяльності у взаємодії з державою-агресором, незаконними органами влади, створеними на тимчасово окупованій території.

У цей надскладний час для України, кожен може зробити внесок у надважливу роботу, зорієнтувавши зусилля в напрямку виявлення колаборантів та фактів їх колабораційної діяльності.