10 листопада 2021 року у рамках співпраці ДУ «Центр громадського здоров’я Міністерства охорони здоров’я України» та Центрів контролю та профілактики захворювань Сполучених Штатів Америки (далі – CDC) експертами CDC проведено третій онлайн-тренінг «Основи управління надзвичайними ситуаціями у галузі громадського здоров'я – PHEM 100» для фахівців, які залучаються до організації роботи оперативних центрів з реагування на надзвичайні ситуації у галузі громадського здоров’я.
Розглядалися основні принципи та обов’язкові умови для роботи та функціонування Оперативного центру реагування на надзвичайні ситуації громадського здоров’я, який є елементом комплексної програми забезпечення готовності до надзвичайних ситуацій в громадському здоров’ї, плануванні та укріпленні потенціалу в цій області.
Виділено п’ять основних функціональних підрозділів, на які необхідно звернути особливу увагу при створенні ОЦНСГЗ:
- Управління – відповідає за всю діяльність центру в умовах надзвичайних ситуацій.
- Оперативна діяльність – реагування на надзвичайні ситуації.
- Планування – збір та аналіз даних, планування подальших дій з врахуванням надзвичайної ситуації та реагування на дану ситуацію.
- Логістика – займається придбання, відслідковування, зберігання, розміщення, обслуговування та ліквідація матеріальних ресурсів необхідних для реагування.
- Фінансові операції адміністрування – управління фінансовими потоками та інше.
На практичному занятті опрацьовано 8 основних кроків яким необхідно приділяти увагу при розробці ОЦНСГЗ:
- Юридичні повноваження
- Створення керівного комітету
- План реагування на надзвичайні ситуації в області громадського здоров’я
- Концепція дій (встановлюється порядок та строки залучення різних галузей та партнерів до роботи в системі управління інцидентами)
- Система управління
- Ключові елементи ОЦНСГЗ:
а) плани та процедури
б) фізична інфраструктура
в) інформаційно – комунікаційна інфраструктура
д) інформаційні системи та стандарти даних
е) кадрові ресурси
- Навчання та практична підготовка кадрів
- Контроль, оцінка роботи та фінансове планування та звітність.
Крім того було розглянуто основні ключові елементи ОЦНСГЗ:
- Плани та процедури та їх складові елементи:
а) цілі, сфера застосування, місія;
б) закони та правила;
в) оцінка стратегічних ризиків;
г) концепція оперативних дій;
д) деталі об’єкта (план приміщення з вказанням робочих місць);
е) операційні плани та інструкції (функціональні ролі/посади, положення та обов’язки, операційні та функціональні плани);
ж) плани реагування (плани що містять вказівки про дії які необхідно використовувати для усунення небезпеки та ризику);
з) рекомендації для покращення роботи.
Плани повинні складатися з дій, які необхідно застосовувати для ліквідації небезпеки та ризиків:
- План реагування на всі небезпеки – це підхід до управління спектром ризиків надзвичайних ситуацій, включаючи реагування практично на всі надзвичайні ситуації;
- План дій при виникненні небезпек/загроз – визначають ресурси, міри реагування, управління, зв’язки і комунікації, які є унікальними для конкретної загрози або події та їх склад такі як спалахи, епідемії та пандемії інфекційних захворювань; небезпечні матеріали – хімічні, біологічні, іонізуючі випромінювання; наслідки стихійного лиха, плани попередження та пом’якшення наслідків.
- Фізична інфраструктура.
- Інформаційні системи та стандарти даних.
- Інформаційно-комунікаційні технології.
- Кадрові ресурси.
Наступним завданням дня є ознайомлення учасників тренінгу з компонентами, інфраструктурою, системами та навчаючими елементами в рамках програми РНЕМ. Крім того ознайомленням з циклом готовності, набором завдань, необхідних для створення та підтримки рівня можливості, необхідних для підготовки, реагування та відновлення після надзвичайних ситуацій в громадському здоров’ї.
Розглянуто трискладові рівні програми РНЕМ:
1.Стратегічний рівень, який відповідає за стратегічну координацію і розробку політики.
2.Оперативний рівень – який відповідає за ефективну координацію всіх елементів реагування і підтримки ситуаційного освідомлення для органів влади стратегічного рівня.
3.Тактичний рівень – який відповідає за щоденні дії, направлення та досягнення встановлених стратегічних цілей та завдань.
Звернули увагу на класифікацію надзвичайних ситуацій та на їх рівень.
Рівень 1 – надзвичайна ситуація в окремій країні, яка потребує обмеженого реагування ВООЗ.
Рівень 2 – надзвичайна ситуація в одній або декількох країнах, яка потребує помірне реагування ВООЗ.
Рівень 3 – надзвичайна ситуація в одній або декількох країнах, яка потребує серйозних/максимальних заходів ВООЗ.